Glykemisk indeks (GI)

Fotolia_48783418_Subscription_Monthly_M.jpg

Glykemisk indeks (GI) er en rangering av matprodukter i forhold til deres virkning på blodsukkeret, inne 2 til 3 timer etter deres inntak. Den gjelder bare karbohydrater, for verken fett eller protein forårsaker høy økning i blodsukkeret.

Sammen med GI-økning øker også blodsukkernivået etter forbruk av et produkt. Det bør likevel understrekes at jo høyere GI-nivået og jo fortere det stiger, jo fortere går den ned. Optimalisert for forbruk er produkter hvis GI ikke overskrider 60. Matprodukter med lav GI er obligatoriske for personer med diabetes fordi den hjelper med å kontrollere blodsukkernivået. Den anbefales også for friske personer siden den reduserer utskillelse av insulin og dermed reduserer sultfølelse.

Når det er mangel, kan problemet være sånt...

Et kosthold rikt på produkter med høy glykemisk indeks kan føre til såkalte GI-avhengighet som forårsaker at ernæringsmåte er avhengig av nedgående blodsukkernivå. Hver reduksjon av blodsukkernivået etterfølges av tretthet og søvnighet, og dette i sin tur fører til et ønske om å vekke kroppen ved bruk av snack, hovedsakelig godteri.

Avhengighet fører til nedsatt fettforbrenning, og dette fremmer fedme. Ofte sammenlignes den med en person som er avhengig av sigaretter, for både den ene og den andre vet at det man gjør er skadelig, men man bare forsetter.

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk