Dine Kalorikalkulator

Ta kontroll over hvor mye kalorier

Bruk en kalorikalkulator for å Sunnmat.co.no

og nå gjenopprette drømmen figur.

Fakta om kalorier

Definisjon av kalori

1 kalori [cal] er varmemengde som trenges for å varme 1 [g] kjemisk rent vann med 1oC ved et trykk på 1 atmosfære

Måling av matens energiverdi

Måling av matens kaloriverdi utføres ved å brenne den i kalorimeteret. Det måles varmen som frigjøres ved brenneprosessen. Det resulterte tallet utgjør det såkalte totale energiinnholdet i maten. Det gjenstår å trekke fra tallet justering angående absorpsjon av noen substanser i menneskets kropp. Derfor blir matens virkelige kaloriverdier oppgitt etter å ha tatt hensyn til absorpsjonsverdi.

Hele artikkelen om: Fakta om kalorier

Vitamin C  vitamin for helse

Vitamin C er også kjent under navnet askorbinsyre, og det har mange viktige funksjoner i kroppen vår.

For det første reduserer det varighet av luftveisinfeksjoner ved å aktivere immunsystemet. Det bidrar til at sår og infeksjoner helbredes fort, og det hemmer forekomst av blåmerker og blødninger. Det sikrer velfungerende sirkulasjons- og hjertesystemet og reduserer blodtrykket og kolesterolnivået.

Vitamn C beskytter mot åreforkalkning og kreftforandringer som: mage-, munnhule-, spiserør-, lunge-, lever-, livmorhals- og analkreft. Det beskytter også huden mot solas skadelige virkning og dens tidligere aldring.

Det deltar også i produksjon av hormoner som motvirker stress, og dermed forbedrer det vår mentale og fysiske tilstand. Det bidrar til konsentrasjon, tung søvn og hemmer smerter og anfall av depresjon.

Anbefalt daglig inntak av vitamin C er fra 45 til 90 mg.

Hele artikkelen om: Vitamin C vitamin for helse

  • 1 gram protein: 4 kCal
  • 1 gram karbohydrater: 4 kCal
  • 1 gram fett: 9 kCal
  • 1 gram alkohol: 7 kCal

Men konklusjoner som man kan trekke fra lista ovenfor, kan være villede. Fett skal aldri legge seg i form av fett under huden. Flere informasjoner om metabolismen og fettets rolle i ernæring finnes i artikkelen: Fett venn eller fiend.

Hele artikkelen om: Hvor mange kalorie er det i...

Kaloritabell på matproduktenes etiketter

I Europeisk Union kreves det fra matprodusenter å angi energiverdi på deres produkter. Dette er for å hjelpe forbrukere å kontollere kalorimengde som de inntar. Matprodusenter er forpliktet til å sette på emballasje en etikett med informasjoner om hvor mange kalorier deres produkter har. En sånn informasjon må oppgis både i kcal og kJ. Matens energiverdi er vanligvis oppgitt på etiketter for 100g av produktet og for en en typisk porsjon (ifølge produsent) og ofte for hele embalasjens innhold.

Hele artikkelen om: Kaloritabell på matproduktenes etiketter

Energetiske fett

Fett, kalt også for lipider, er nødvendige menneskelige ernæringsstoffer. De er hovedkilder for glyserol og fettsyrer som kroppen bruker for å syntetisere andre lipider av. De oppfyller en rekke oppgaver i menneskets kosthold. Først og fremst er de byggesteiner og en komponent av cellemembraner og utgjør en viktig del av mange hormoner, kolesterol og viktige intracellulære substanser. Dessuten er de en kilde for stor energimengde, fra ett gram av dem kan man få energi på 9 kcal.

Hele artikkelen om: Energetiske fett

Karbohydrater  energikilde

Karbohydrater, kalt også sakkarider eller sukkerarter, er den viktigste energikilden for kroppen vår. De er den viktigste og billigste energikilden, brukes først og fremst for å beholde fast kroppstemperatur, drift av de indre organene og for å utføre fysisk arbeid. Fra 1 gram karbohydrater får man 4 kcal.

Hele artikkelen om: Karbohydrater energikilde

Kostfiber - støtte for riktig metabolisme

Kostfiber, som kalles også matfiber, er en komponent av plantecellevegger. Den består hovedsakelig av karbohydrater og lignin, som ikke oppløses av menneskets fordøyelsesenzymer. På grunn av dens virkning på menneskelig kropp deles den inn i vannoppløselig kostfiber og ikke vannoppløselig kostfiber.

Hele artikkelen om: Kostfiber - støtte for riktig metabolisme

Kolesterol  venn eller fiend?

Kolesterol er en slags hybrid blant næringsstoffer, for ca 80% er produsert av kroppen vår, og resten av den kommer fra maten. Generelt karakteriseres den som fettlignende stoff som er uløselig i vann eller blod. Det er verdt å understreke at kolesterol deltar i mange prosesser som er nødvendige for livet, så den kan ikke mangle i kroppen vår.

Kolesterol finnes i blodets vev og blodplasma, og den er et byggeelement av alle cellemembraner og nerveceller.

Den deltar i syntesen av vitamin D og hormoner. Den deltar også i dannelsen av gallesyrer, fyller også hulrommene i blodårene og dermed forebygger blødninger.

Hele artikkelen om: Kolesterol venn eller fiend?

Glykemisk indeks (GI)

Glykemisk indeks (GI) er en rangering av matprodukter i forhold til deres virkning på blodsukkeret, inne 2 til 3 timer etter deres inntak. Den gjelder bare karbohydrater, for verken fett eller protein forårsaker høy økning i blodsukkeret.

Sammen med GI-økning øker også blodsukkernivået etter forbruk av et produkt. Det bør likevel understrekes at jo høyere GI-nivået og jo fortere det stiger, jo fortere går den ned. Optimalisert for forbruk er produkter hvis GI ikke overskrider 60. Matprodukter med lav GI er obligatoriske for personer med diabetes fordi den hjelper med å kontrollere blodsukkernivået. Den anbefales også for friske personer siden den reduserer utskillelse av insulin og dermed reduserer sultfølelse.

Hele artikkelen om: Glykemisk indeks (GI)

Enumettede fettsyrer forekommer oftest i vegetabilsk fett, og dets viktigste representant er oljesyre. Deres store kilde er olivenolje, rapsolje og peanøttolje.

Gjennom mange års forskning har forskere og leger konkludert at enumettede fettsyrer oppfyller en viktig rolle i forebygging av hjerte- og karsykdommer, for de kan fullstendig erstatte mettet fett i kosthold. Disse undersøkelsene var basert på innbyggere av Middelhavets området der forekomst av iskemisk hjertesykdom er veldig lav.

Hele artikkelen om: Enumettede fettsyrer kolesterols vokter

Mettede fettsyrer er syrer som forekommer hovedsakelig i animalske produkter, hovedsakelig i kjøtt, smør, ost, egg, flesk og spekk men også i noen vegetabilske oljer som kokosnøtt- og palmeolje. De kan syntetiseres i menneskelig kropp, på grunn av det ser det ut til at de ikke er nødvendige matingredienser.

Hele artikkelen om: Mettede fettsyrer

Kolin kan produseres selv av kroppen vår. Det er likevel ikke tilstrekkelige mengder, så det daglige kostholdet bør inneholde dets passende mengder. Noen ganger kalles det for vitamin som stimulerer sinnet, for det er ansvarlig for riktig funksjon av hjernen og nervesystemet. Takket være det kan vi konsentrere oss om handlinga og vise vår oppfinsomhet. Det fremskynder forbrenning av fett, så det brukes i behandling av fedme.

Hele artikkelen om: Kolin nøytralisering av stress

Sink  skjønnhetens grunnstoff

Sink er ett av de nødvendige sporelementene, og dens mengde i menneskelig kropp er fra 1,5 g til
2,2 g.

Den utfører en rekke viktige funksjoner i vår kropp og har innflytelse på alle grunnleggende livsprosesser. Den er involvert i dannelse av insulin, benmineralisering, å opprettholde balansen av andre sporelementer bl.a. mangan, kobber, selen og magnesium. Den forbedrer også metabolisme, regulerer blodtrykk, hjertefrekvens og kolesterolnivå i blodet.

Hele artikkelen om: Sink skjønnhetens grunnstoff

Fenylalanin tilhører eksogene aminosyrer, altså sånne som kroppen ikke kan produsere selv men som må tilføres gjennom kostholdet.

Den er ansvarlig for overføring av signaler mellom nerveceller i det sentrale menneskelige nervesystemet. Den hjelper også med behandling av sviktende hukommelse, depresjon og fedme.

Hele artikkelen om: Fenylalanin celleforbindelse

Fosfor  lykkens grunnstoff

Fosfor er et mineral som forekommer i kroppen vår i høy konsentrasjon, den meste parten av den befinner seg i bein.

Den kalles også lykken og kreativitets grunnstoff, for den er ansvarlig for følelsen av livsglede, optimisme og glans.

Fosfor er ansvarlig for vekst, cellefornyelse, sterke bein og friske tenner. Den støtter også muskelsammentrekning og hjertefunksjon. Den er nødvendig for metabolismen av vitamin fra gruppe B, folsyre, sukker, fett og protein.

Man må huske på at for absorpsjon av fosfor er vitamin D nødvendig, kalsium og magnesium derimot forhindrer derimot dens absorpsjon. Det daglige behovet for fosfor er 700-900 mg.

Hele artikkelen om: Fosfor lykkens grunnstoff

Glukose  en energikilde

Glukose forekommer i alle levende organismer og er et grunnleggende energistoff for vår kropp, fra 1 gram får vi ca. 4 kcal.

Den kalles også druesukker fordi den forekommer i store mengder i druer.

Den oppfyller mange viktige funksjoner i menneskelig kropp. Først og fremst er den som sukker en grunnleggende energikilde for erytrocytter (røde blodceller) og celler i nervesystemet. Den er nødvendig for å sikre et tilstrekkelig energinivå. Den er også ansvarlig for å opprettholde riktig termoregulering og kontinuerlig drift av indre organer. Den har en transportfunksjon i kroppen vår. Den skal fungere som et middel for hjertestyrking. Den deltar også i syntese av aminosyrer og fettsyrer.

Hele artikkelen om: Glukose en energikilde

Isoleucin er en av de grunnleggende eksogene aminosyrene, altså sånne som må tilføres gjennom kostholdet.

Den regulerer sukkernivået, produserer og regulerer kroppens energifunksjoner. Den er en del av hemoglobin og plasma.

Hele artikkelen om: Isoleucin kraft for musklene

Folsyre  uunnværlig for gravide kvinner

Folsyre er også kjent under navnet vitamin B9 og har mange viktige funksjoner i kroppen vår. Først og fremst regulerer den cellevekst, har en positiv innflytelse på nervesystemet, hjernen og fordøyelsessystemet, for den deltar i dannelse av magesyre. Den har også antianemisk virkning fordi den stimulerer bloddannende prosesser i kroppen vår. Den besytter mot utvikling av kreft å påvirker trivsel.

Særlig viktige funksjoner har folsyre under utvikling av fosteret i livmor, for den forebygger skader på nevralrøret, den har også en positiv innflytelse på vekt og utvikling av spedbarn. Den deltar også i overføring av arvelige egenskaper.

Hele artikkelen om: Folsyre uunnværlig for gravide kvinner

Leucin tilhører eksogene aminosyrer som ikke produseres av kroppen, så den må tilføres gjennom kostholdet.

Den hjelper med å regulere sukkernivået i blodet og energinivået, den har innflytelse på sårbehandling. Den stimulerer også produksjon av menneskelig veksthormon. Den har dessuten betydning for regenerasjon etter trening fordi den beskytter musklene mot sammenbrudd. Leucin kan også hjelpe med muskelbeskyttelse mot fysiske skader og stress.

Hele artikkelen om: Leucin etterbrenner blant aminosyrene

Magnesium  livets grunnstoff

Magnesium er kalt for livets grunnstoff fordi den er nødvendig til riktig utvikling og funksjon av kroppen vår. Over halvparten av den lagres i bein og resten i skjelettmusklene, nervesystemet, hjertemuskelen, lever, fordøyelseskanalen og nyrene.

Magnesiums viktigste rolle er deltakelse i dannelses-, lagrings- og destruksjonsprosesser av høyenergetiske stoffer, og dermed har den innflytelse på forbedring av konsentrasjon, hukommelse og trivsel. Den regulerer virkning av nerve- og kardiovaskulært system. Den senker også kolesterol, virker antistressende og betennelseshemmende. Den har også innflytelse på blodkoagulasjon, styrker kroppens immunsystemet og beskytter mot hjerteinfarkt. Behov for magnesium er 300-400mg per døgn.

Hele artikkelen om: Magnesium livets grunnstoff

Mangan  støtter seksuell aktivitet

Mangan er et sporstoff som er en del av mange enzymer og vev. Det virker aktiverende på enzymer, særlig på dem som gjør absorpsjon av vitaminer lettere. Det deltar i metabolske prosesser av protein, fett og karbohydrater og i blodkoagulasjon.

Det regulerer også nervesystemets virkning og ernærer hjernen og nervene. Det er også et viktig element av bein og blod, deltar i syntese av hud- og hårpigment. Mangan spiller en viktig rolle i reproduksjonsprosessen og støtter aktivitet innenfor seksuelt område.

Hele artikkelen om: Mangan støtter seksuell aktivitet

Metionin tilhører aminosyrer som er nødvendige for mennesker, den kan ikke produseres i kroppen, så man må tilføre den gjennom kostholdet.

Førtst og fremst forebygger den at blodårene blir tette siden den eliminerer fettstoffer fra blodet. Den forebygger altså åreforkalkningsendringer, fettlever og dens andre skader. Den regulerer også nervesystemet og spiller viktig rolle i syntese av adrenalin, kolin og lecitin. Den inneholder også svovel som er nødvendig for flere prosesser som foregår i kroppen.

Hele artikkelen om: Metionin skjønnhetens aminosyre

Kobber  støtter hjertet

Kobber er et sporstoff hvis største konsentrasjon er i leveren, hjernen, nyrene og hjertet.

Det er en del av mange enzymer og deltar i metaboliske prosesser. Kobber er nødvendig for produksjon av røde blodceller, overføring av nerveimpulser og det bidrar til absorpsjon av jern og sårbehandling. Det regulerer blodtrykk og hjertefunksjon.

Hele artikkelen om: Kobber støtter hjertet

Kalium  regulator av vannforvaltning

Kalium har mange viktige funksjoner i kroppen vår. Det er aktivator av mange enzymer, det forekommer i fordøyelsesenzymer og regulerer vannbalansen til kroppen vår og hjertefunksjonene og blodtrykket. Det forsyner hjernen med oksygen og dermed gjør konsentrasjons- og tankeprosesser lettere. Kalium deltar i fjerning av stoffskiftets produkt, proteinsyntese og karbohydratmetabolisme. Det har innflytelse på hudens utseende og forbedrer humøret.

Hele artikkelen om: Kalium regulator av vannforvaltning

Treonin er en eksogen aminosyre, den kan ikke syntetiseres i menneskelig kropp, så den må tilføres gjennom kostholdet. Den har en stor innvirkning på produksjon av mange proteiner, kollagen, elastin og tannemaljen. Den er involvert i fettmetabolismen. Treonin forbedrer funksjonene til fordøyelsessystemet, overføring av næringsstoffer i fordøyelseskanalen, metabolismen og absorpsjon av mat.

Hele artikkelen om: Treonin fettforbrenner

Valin er en eksogen aminosyre som ikke syntetiseres i menneskelig kropp, så den må tilføres gjennom kostholdet. Den er nødvendig for riktig virkning av nervesystemet, og den virker stimulerende. Den regulerer muskelmetabolismen og nitrogennivået i kroppen, og den er ansvarlig for reparasjon og gjenoppbygging av vev. Den har også en positiv innflytelse på immunsystemet og hjelper med å stabilisere blodsukkernivå.

Hele artikkelen om: Valin stimulerende aminosyre

Kalsium er et mineral som vi har mest av i kroppen vår, det utgjør opp til 40% av alle mineraler. I voksens kropp utgjør dets innhold 1% av hele kroppsvekt. Den største delen av det befinner seg i beinskjelettet, litt mindre finnes det i plasma.

Hele artikkelen om: Kalsium holder vakt over friske bein

Jern er grunnstoff som er nødvendig for vårt liv. Dets viktigste funksjonen er produksjon av hemoglobin som transporterer oksygen fra lungene til enkelte celler. Det er likevel verdt å understreke at det deltar også i produksjon av myoglobin som lagrer i musklene oksygen som er nødvendig for deres arbeid.

Hele artikkelen om: Jern cellenes oksygentransportør

Vitamin A  på vakt av dine øyne

Vitamin A har enn hybridekarakter, for det kan komme fra animalske produkter, og da er det retinol, og fra vegetabilske produkter, og da er det karoten.

Hele artikkelen om: Vitamin A på vakt av dine øyne

Vitamin B1 (tiamin)  smertestillende vitamin

Vitamin B1 (tiamin) kalles for humørvitamin fordi det er ansvarlig for å levere energi til hjernen. Det påvirker sinnstilstand og nervesystemet til kroppen vår.

Hele artikkelen om: Vitamin B1 (tiamin) smertestillende vitamin

Vitamin B2 (riboflavin)  kjemper mot migrene

Vitamin B2 kalles også for riboflavin og er klassifisert som B-vitaminer, så dets grunnleggende funksjon er deltakelse i syntese og nedbrytning av protein, sukker og fett.

Hele artikkelen om: Vitamin B2 (riboflavin) kjemper mot migrene

Vitamin B5 (pantoten, pantotensyre)

Vitamin B5 kalles også pantoten eller pantotensyre. Det tilhører B-vitaminer.

Hele artikkelen om: Vitamin B5 (pantoten, pantotensyre)

Vitamin B6  reduserer bivirkninger av medikamenter

Vitamin B6 tilhører vitaminer B, så det deltar i metabolismen av fett, protein og sukker og muliggjør deres fordøyelse.

Hele artikkelen om: Vitamin B6 reduserer bivirkninger av medikamenter

Vitamin B12  forebygger anemi

Vitamin B12 blir ofte kalt for rødt vitamin eller kobalamin fordi i dets molekyl befinner seg at atom kobolt. Det tilhører selvfølgelig vitaminer-B, så dets grunnleggende funksjon er deltakelse i metabolisme av sukker, protein og fett. Men det har en veldig viktig funksjon til, det deltar nemlig i produksjon av røde blodceller og dermed forebygger anemi. Det er også nødvendig for syntese av nukleinsyre i celler og dannelse av et belegg som beskytter nerveceller og nevrotransmitter.

Hele artikkelen om: Vitamin B12 forebygger anemi

Vitamin D  solrikt vitamin

Vitamin D omfatter flere kjemiske forbindelser som inkluderer vitamin D1 som befinner seg i tran, D2 produsert i planter og D3 dannes i menneskelig hud. Et interessant faktum er at kroppen vår kan selv produsere det under påvirkning av sollys.

Hele artikkelen om: Vitamin D solrikt vitamin

Vitamin E  skjønnhetens vitamin

Vitamin E er ved siden av vitamin C det mest populære vitaminet i den kosmetiske industrien. Nesten alle kosmetika inneholder det. Det hemmer aldring av huden, forbedrer dens utseende og elastisitet ved å nøytralisere frie radikaler. Det fungerer også som antikoagulant, antinflammatorisk og virker mot kviser. Det støtter også immunsystemet, reduserer kolesterolnivået og eliminerer nattlige muskelsammentrekninger.

Hele artikkelen om: Vitamin E skjønnhetens vitamin

Vitamin H (B7, biotin)  vitaminet til vakre negler

Vitamin H kalles også for vitamin B7 eller biotin og tilhører vitaminer fra gruppe B. Som hvert vitamin fra denne gruppen deltar det i syntese og fordeling av fett, sukker og protein, altså det er nødvendig for riktig metabolisme

Hele artikkelen om: Vitamin H (B7, biotin) vitaminet til vakre negler

Vitamin K  som koagulasjon av blod

Vitamin K er nødvendig for kroppens funksjon fordi det er ansvarlig for blodkoagulasjon, regulerer produksjon av protrombin og forebygger stor blødning i tilfellet skade. Det reduserer også overdreven og menstruasjonsblødning.

Hele artikkelen om: Vitamin K som koagulasjon av blod

Vitamin PP  behandler psykiske lidelser

Vitamin PP er også kjent under navnet vitamin B3 og tilhører vitaminer fra gruppe B. Som hvert vitamin fra denne gruppen deltar det i syntese og fordeling av fett, sukker og protein.

Hele artikkelen om: Vitamin PP behandler psykiske lidelser

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk