Utløs ENDORFINER!!!

sunnmat

Er du i dårlig humør og føler generell svakhet? Det er en måte, og egentlig flere måter, å motstå alt dette på. Gymnastikk, sild og tryptofan knyttes sammen av en fellesnevner, de er nemlig alle ansvarlige for godt humør. Du må bare lære å bruke dem og bli kjent med hjernens grunnleggende kjemiske mekanismer. Takket være dette lærer du deg fort og effektivt å kontrollere humøret ditt, og du skal kunne produsere

lykkehormoner: endorfiner og serotonin, etter behovet. Ikke vent lenger og begynn nå.

Å strekke på seg om morgenen forbedrer humør.

Om morgenen, når du du står opp, strekk på kroppen din med hendene oppe. Pust dypt inn. Takket være dette får hjernecellene oksygen. På den måten stimulerer du kroppen til å produsere endorfiner og serotonin. Endorfiner forbedrer humør, virker lindrende og smertestillende. Serotonin er nevrotransmitter som virker antidepressivt, den setter oss i godt humør og skaper velvære. Med en gang føler du energibølge, tilfredshet og vilje til å gjøre noe.

En oppfriskende dusj.

En vekslende dusj virker best, altså en kald-varm dusj som stimulerer blodsirkulasjon og tilfører oksygen til hjernen. Takket være den er ikke bare sinnet men også kroppen i bedre form. Hvis du ikke liker kaldt vann om morgenen, prøv lettere versjon i form av en lunken dusj.

Sunn og næringsrik frokost er viktigst.

Havregryn eller grovbrød. Disse produktene inneholder samensatte karbohydrater som hever blodsukkeret og gir energi. Mye energi om morgenen påvirker vårt humør umiddelbart! Samensatte karbohydrater frigis sakte, i motsetning til enkle karbohydrater, og de gir energi for lengre tid. Dere finner dem i fullkornbrød, pasta, fullkornflakes, brun ris og nøtter. Velg altså sånne produkter, så skal du sikkert være i godt humør helt fra morgenen av.

Til lunsj spis banan eller sild.

Noen matvarer er rike på naturlige antidepressiva: magnesium, B-vitaminer, fettsyrer omega-3 og andre substanser som stimulerer kroppen vår til produksjon av lykkehormoner: serotonin, dopamin og endorfiner. Til lunsj spis gjerne ett av de følgende produktene: banan takket være sukker som finnes i den er vi i stand til å bearbeide serotonin til tryptofan; magert kjøtt f.eks. kylling eller kalkun i den finner du også verdifull tryptofan. Til kjøtt spis litt karbohydrater (f.eks. potet, ei skive brød eller et par spiseskjeer med kokte gulrøtter).

Kroppen avgir da insulin, takket være den kan dette aminosyret bli frigitt. Magert kjøtt inneholder også tyrosin, den brukes til produksjon av dopamin og noradrenalin som er andre viktige nevrotransmittere som forbedrer humøret. De virker oppfriskende, hever årvåkenhet, oppmerksomhet, effektivitet og hukommelse og i tillegg forbedrer konsentrasjon. Hvis du ikke liker eller ikke spiser kjøtt, er det sild i olje som godt kan påvirke humøret ditt. Havfisk er en perfekt kilde til omega-syrer og naturlige antidepressiva. Spinatsalat er veldig god og sunn. Spinat inneholder folsyre som aktiverer serotonin og noradrenalin. Og et slikt sett virker godt. Og en slik kombinasjon er energigivende og virker avstressende.

Trening av pannen

Føler du deg anspent? Vårt ansiktsuttrykk avspeiler i hvilken tilstand vi er. Det er selvsagt. Men denne prosessen kan også fungere omvendt! Slapp av pannen (vanligvis er den litt rynkete) slik at rynker forsvinner og øyebrynene strekker seg. Prøv å beholde glatt panne i en stund. Det er et signal til hjernen at du er avslappet. Takket være dette føler du deg virkelig bedre. Metoden er velprøvd, og den fungerer virkelig.

Dans er universalmiddel.

Fysisk aktivitet forbedrer generell trivsel. Og dans enda mer best sammen med en annen person. En hyggelig persons selskap forbedrer vårt humør betydelig, det er vitenskapelig bevist. Takket være kjærlig og koselig berøring produserer kroppen vår hormoner: endorfin, serotonin, oksytocin og dopamin. En lignende virkning har musikk sammen med jevne bevegelser og estetiske opplevelser. Den stimulerer hjernen som utløser en strøm av lykkehormoner.

Leve fargerikt.

Ta på deg fargerike klær. I stedet for vanlig grå eller svart farge velg fra klesskapet noe energisk: rødt, oransje eller gult. Ifølge psykologer stimulerer lyse og «glade» farger hjernen til arbeid, de øker konsentrasjon, bidrar til kreativitet og forbedrer humøret. Hvis du ikke liker å ta på deg fargerike klær til daglig, ta noe fargerikt i hånda for en liten stund. Humøret blir sikkert bedre med en gang.

Noen ganger skal man være skrytepave.

Når du snakker om deg selv, aktiverer du i hjernen disse områdene som er ansvarlige for motivasjon og som er knyttet til gleden som føles når man spiser, har sex og tjener penger. Derfor er det verdt å skryte av seg selv understrek dine prestasjoner (selvfølgelig alt med måtehold). Innrøm suksess i offentlighet, ikke glem å feire viktige prestasjoner med venner. Feir med venner fullført doktorgrad, bestått eksamen o.l.

Bruk riktige avspenningsteknikker.

Den enkleste og samtidig beste avspenningsteknikken er autogen trening. Lukk øynene og kjør din fantasi. Visualiser fine steder der du føler deg bra. Gradvis slapp av i tanker alle musklene: begynn fra hodet, avslutt med tærne. Autogen trening setter deg i avslappingsmodus og beroliger deg. Hvis den utføres riktig og regelmessig, hjelper den å lindre spenninger og angst. For å forsterke dens effekt slå på rolig musikk.

Artículos

Vi informerer om at for å sikre den beste komforten i å surfe på våre nettsider, tilpasse dem til brukerens individuelle behov, så vel som for reklameformål, statistikk og autentisering, bruker vi opplysninger som lagres ved hjelp av informasjonskapsler på brukernes sluttenheter. Brukeren kan administrere informasjonskapsler ved å endre på innstillingene til nettleseren sin.

Videre bruk av våre nettsteder uten å endre på instillingene angående informasjonskapslene betyr at brukeren aksepterer bruk av informasjonskapslene som beskrives i detalj i våre Rettningslinjer for Personvern.

Aksepter og lukk